Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2025

Βήματα αγώνα για την υπεράσπιση της Δημόσιας εκπαίδευσης, ενωτικά και αποφασιστικά

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,

Ο κλάδος μας δίνει, τα 5 τελευταία χρόνια, μια ιστορικών διαστάσεων μάχη για την υπεράσπιση της Δημόσιας εκπαίδευσης και του Δημόσιου Σχολείου, ενάντια στην κατηγοριοποίηση σχολείων/μαθητών/εκπαιδευτικών, όπως επιχειρείται από την αντιεκπαιδευτική πολιτική όπως υλοποιείται με τους νόμους 4692/2020 και 4823/2021 για την αξιολόγηση. Απευθυνόμαστε με αγωνία και αίσθημα ευθύνης σε ολόκληρη την κοινωνία:

·       Θα υπάρχει δημόσιο σχολείο και δημόσια παιδεία ή οι κυβερνώντες θα αποποιηθούν της αποκλειστικής ευθύνης στήριξης του σχολείου και θα εμπορευματοποιηθούν τα πάντα;

·       Θα υπάρχει μόρφωση και γνώση ή τα πάντα θα μετατραπούν σε λειτουργικές δεξιότητες που θα αποτιμώνται με συνεχείς εξετάσεις;

·       Θα υπάρχει δημόσια παιδεία για όλους/όλες ή η διαφοροποίηση θα πετάει «απ’ έξω» όσους δεν έχουν γεμάτο πορτοφόλι;

·       Τα σχολεία θα λειτουργούν δημοκρατικά και ισότιμα ή θα βρίσκονται στην κυριαρχία ενός διευθυντή – manager αποκομμένου από τον σύλλογο διδασκόντων, ανταγωνιζόμενα και κατηγοριοποιημένα;

·       Θα υπάρχει πλήρης κρατική χρηματοδότηση ή θα ψάχνουμε χορηγούς, δρόμο που ανοίγουν οι προβλέψεις άρθρων του Ν. 4823;

Στη μάχη που δίνουμε αντιμετωπίζουμε τη βία και τις απειλές, τον εκφοβισμό και την τρομοκρατία. Όμως, η συλλογική ΕΝΙΑΙΑ και ΜΑΖΙΚΗ μας στάση, έχει μπλοκάρει στην πράξη την αντιεκπαιδευτική πολιτική.

Σήμερα, η κυβέρνηση αντεπιτίθεται ξανά. Το τελευταίο διάστημα, με πρωτοβουλία Δ/ντών Π. Ε. & Σχολικών Συμβούλων, βρίσκεται σε εξέλιξη ένα σχέδιο παράκαμψης των Συλλόγων Διδασκόντων, με στόχο να γίνουν αναθέσεις (βάσει του άρθρου 10 του ν. 4823) ομάδων και σχεδίων δράσης, και να υλοποιηθούν τα αντιεκπαιδευτικά σχέδια του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.

Οι Σύλλογοι Διδασκόντων, υπερασπίζοντας το δημόσιο σχολείο, είναι απαραίτητο να είναι πάρα πολύ προσεκτικοί και επίμονοι, στην τήρηση της διαδικασίας και της ουσίας:

Α. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, οι Σύλλογοι Διδασκόντων είναι αυτοί που αποφασίζουν, αποτελώντας το βασικό όργανο διοίκησης των σχολικών μονάδων. Κανένας δεν έχει δικαίωμα να παρακάμψει τη συνεδρίαση τους. Από τη στιγμή που ο Σύλλογος Διδασκόντων συνεδριάσει και αποφασίσει δεν νομιμοποιείται ΚΑΝΕΝΑΣ να προβεί σε αναθέσεις, ούτε να αμφισβητεί τις αποφάσεις του. Έχουμε ήδη επισημάνει ότι οι ανυπόγραφες και ενυπόγραφες «συστάσεις» περί «παρανομίας και παραβίασης του κανονιστικού πλαισίου», δεν έχουν καμία νομική ή διοικητική υπόσταση, βρίσκονται έξω από το κανονιστικό πλαίσιο των θεσμικών λειτουργιών ενός συλλογικού οργάνου, παραβιάζουν κάθε αρχή ελευθερίας της σκέψης και του λόγου, αντιβαίνουν την ίδια τη δημοκρατία. Αποτελούν, τελικά, φτηνή απειλή και άθλια απόπειρα εκφοβισμού (για το θέμα αυτό έχει εκδοθεί σχετική γνωμοδότηση από τη νομική σύμβουλο της ΔΟΕ).

Β. Αν η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας  αρνείται ή κωλυσιεργεί να συγκαλέσει Σύλλογο Διδασκόντων, με σκοπό να προχωρήσει, παράνομα, σε αναθέσεις, τότε κάνουμε χρήση του δικαιώματος (αρ. 15 του ΠΔ 79), βάσει του οποίου το 1/3 των εκπαιδευτικών ζητά τη σύγκληση του Συλλόγου Διδασκόντων σε ειδική συνεδρίαση, με το συγκεκριμένο θέμα και με  ημερομηνία πριν τη λήξη της προθεσμίας. Η Διεύθυνση, τότε, υποχρεούται να συγκαλέσει τον σύλλογο διδασκόντων.

Γ. Στις συνεδριάσεις καταθέτουμε τα ενιαία κείμενα που έχει στείλει η Δ.Ο.Ε., τόσο για την Αποτίμηση, όσο και για τον Προγραμματισμό, χωρίς τροποποιήσεις ή διαφοροποιήσεις. Αυτό, όχι γιατί οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία δεν είναι ικανοί να σκεφτούν, αλλά ως μέτρο αντίστασης στην επιδίωξη του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. να αναγκάσει τους συλλόγους διδασκόντων να «παγιδευτούν» στις φόρμες που απαιτεί να συμπληρωθούν με τις αντιδημοκρατικές πιέσεις που ασκεί.

Δ. Προσοχή: Η απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, πρέπει να είναι σαφής. Απαραίτητα πρέπει να καταγραφεί στο βιβλίο πρακτικών χρησιμοποιώντας το σχέδιο πρακτικού που στέλνει η ΔΟΕ, χωρίς καμιά διαφοροποίηση.

Ε. Μετά τη λήψη της απόφασης και την καταχώρησή της στο βιβλίο Πρακτικών, αυτή πρέπει να αναρτηθεί και στις πλατφόρμες του Ι.Ε.Π. Σε περίπτωση που χωρίς συνεδρίαση και έγκριση του συλλόγου διδασκόντων έχει αναρτηθεί οτιδήποτε στις πλατφόρμες του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., αυτό πρέπει να τροποποιηθεί με βάση τις αποφάσεις του συλλόγου διδασκόντων. Αν υπάρχει η παράνομη άρνηση καταγραφής των αποφάσεων του συλλόγου διδασκόντων στο Πρακτικό, τότε κανένας συνάδελφος δεν υπογράφει Πρακτικό το οποίο δεν περιέχει τις νόμιμα, ειλημμένες αποφάσεις.

ΣΤ. Στις περιπτώσεις (γεγονός που απευχόμαστε) που η απόφαση του συλλόγου διδασκόντων είναι αντίθετη με τα ενιαία κείμενα της Δ.Ο.Ε., τότε η μειοψηφούσα άποψη μπορεί δικαιωματικά να κατατεθεί στα πρακτικά ως διαφορετική άποψη. (ΠΡΟΣΟΧΗ: Η ονομαστική καταγραφή της άποψης αποτελεί δικαίωμα και όχι υποχρεωτική επιβολή. Κανένας δεν μπορεί να υποχρεώσει σε ονομαστική καταγραφή μιας άποψης, αν δεν το επιθυμεί ο εκφραστής της άποψης).

           Επιπλέον διευκρινίζουμε:

α) Όλοι/-ες οι εκπαιδευτικοί μετέχουν σε όλες τις ομάδες, χωρίς διαφοροποίηση, με ευθύνη του συλλόγου διδασκόντων.

Κανένας νόμος δεν απαγορεύει τη συγκρότηση ενιαίας ομάδας. Η όποια, σκόπιμη, σύγχυση δημιουργείται από τη σύνδεση του αριθμού των ατόμων που συμμετέχουν στις ομάδες δράσης με τα όσα προβλέπονται από την παράγραφο 4 του άρθρου 33 του ν.4692/2020 όπου αναφέρεται ότι: «Κατά τον ετήσιο προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου…συγκροτούνται, επίσης, ομάδες δράσεων κοινού ενδιαφέροντος, σε κάθε μία από τις οποίες συμμετέχουν δύο (2) έως και πέντε (5) εκπαιδευτικοί». Όπως αναφέρεται στη συνέχεια: «Σκοπός των ομάδων αυτών είναι η πιο στοχευμένη οργάνωση και διεξαγωγή εκπαιδευτικών δράσεων που αποβλέπουν στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών…». Οι ομάδες αυτές είναι άλλες από τις Ομάδες Δράσεις για τις οποίες δεν προβλέπεται περιορισμός ούτε στον νόμο ούτε στην Υ. Α.

β) Συντονιστής αναλαμβάνει ένας συνάδελφος ο οποίος εκφράζει την άποψη του συλλόγου διδασκόντων. Επισημαίνουμε ότι όλες οι ενέργειες που θα χρειαστούν το επόμενο διάστημα, θα πραγματοποιηθούν κεντρικά από τη Δ.Ο.Ε.

γ) Στο βιβλίο Πρακτικών καταγράφονται (ή επικολλώνται) τα κείμενα της Δ.Ο.Ε. για την αποτίμηση και τον προγραμματισμό.

Η απόφαση των συλλόγων διδασκόντων για χρήση των ενιαίων κειμένων δεν εμπεριέχει κανένα στοιχείο παρανομίας. Η απόφαση του συλλόγου διδασκόντων, μας προφυλάσσει από οποιαδήποτε παραχάραξη. Αντίθετα, παρανομία είναι η άρνηση αποδοχής στη διαδικασία συζήτησης, τεκμηριωμένου γραπτού λόγου και εμπεριστατωμένης θέσης. Παρανομία αποτελεί η με οποιοδήποτε τρόπο παραχάραξη της απόφασης του συλλόγου διδασκόντων.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου