ΘΕΜΑ: «Σχετικά με την κάλυψη έκτακτης απουσίας εκπαιδευτικού προσωπικού».
Τα σχολεία άνοιξαν τη Δευτέρα 10/1 και η κατάσταση είναι έκρυθμη εφόσον οι νοσούντες εκπαιδευτικοί που αυτή τη στιγμή δεν μπορούν να επιστρέψουν στις τάξεις τους είναι συνολικά περίπου 6.500 και το ΥΠΑΙΘ δεν έχει προχωρήσει ούτε σε μία πρόσληψη! Αντίθετα, διατυπώνει λύσεις για αναπλήρωση ωρών «εκ των ενόντων» -όπως δηλώνει ξεδιάντροπα η υπουργός- που είναι προφανές ότι δεν μπορούν να περπατήσουν. Ταυτόχρονα, σε σύσκεψη του ΓΓ κ. Κόπτση με τους περιφερειακούς διευθυντές, δόθηκαν προφορικές οδηγίες για αναπλήρωση των κενών: 1. Να εγκαταλείπουν οι συνάδελφοι/ισσες της παράλληλης στήριξης τα παιδιά για τα οποία έχουν προσληφθεί και να κρατούν τα τμήματα των εκπαιδευτικών που απουσιάζουν 2. Να αναστέλλεται η λειτουργία των Τμημάτων Ένταξης 3. Να μπαίνουν στα τμήματα οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί ΠΕ70 μέχρι να συμπληρώσουν το εργασιακό 30ωρο τους 4. Να αναστέλλονται τα ολοήμερα!
Το ΥΠΑΙΘ «γράφει στα παλιά του τα παπούτσια» εδώ και καιρό τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών! Τώρα μας το ανακοινώνει «κατάμουτρα»! «Γράφει στα παλιά του τα παπούτσια» τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Αφού εδώ και χρόνια αφήνει ακάλυπτα αυτά τα παιδιά, μοιράζοντας τις παράλληλες σε τρεις και τέσσερις μαθητ(ρι)ες, αφού κάνει προσλήψεις τον Νοέμβριο αφήνοντάς τα στην τύχη τους για μήνες, έχοντας εκατοντάδες Τμήματα Ένταξης κλειστά χωρίς προσλήψεις, τα τελευταία δυο χρόνια τα εγκατέλειψε κυριολεκτικά με την τηλεκπαίδευση, τώρα προσπαθεί να το νομιμοποιήσει με την αναστολή των τμημάτων ένταξης και την απόσπαση των παράλληλων και των ΤΕ για κάλυψη κενών! Και φυσικά γράφει στα «παλιά του τα παπούτσια» κατοχυρωμένα εργασιακά δικαιώματα. Για την ακρίβεια χρησιμοποιεί ως όχημα την πανδημία για να τσακίσει ότι έμεινε όρθιο με αγώνες δεκαετιών.
Οι προφορικές οδηγίες είναι παράνομες γιατί:
Απαγορεύεται από τη νομοθεσία να χρησιμοποιούνται οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής (παράλληλες και ΤΕ) για οποιαδήποτε άλλη δομή πλην αυτής στην οποία είναι τοποθετημένοι. Εφημερίδα της Κυβέρνησης 2 Απριλίου 2019 τεύχος 2, Αριθμός Φύλλου 2018, Τροποποίηση της 27922/Γ6/8-3-2007 υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ 449/τ.Β’/2007) Για τα ΤΕ «…9. Οι Διευθυντές/ντριες των σχολείων στα οποία λειτουργούν Τ.Ε. - Μεριμνούν για την απρόσκοπτη λειτουργία των T.E., δεν απασχολούν τους/τις εκπαιδευτικούς αυτών σε άλλες δραστηριότητες και δεν αναστέλλουν τη λειτουργία τους χωρίς την έγκριση του/της οικείου/ας Διευθυντή/ντριας Εκπαίδευσης». Για τις παράλληλες στηρίξεις σε όλη τη νομοθεσία αναφέρεται στα καθήκοντά τους και πουθενά δεν περιλαμβάνει οποιοδήποτε «παράθυρο» να αφήνουν τα παιδιά για τα οποία είναι υπεύθυνες και να κρατούν τμήμα. Αυτό γίνεται καθαρότατο από την ίδια νομοθεσία σημείο 14 και 16 όπου αναφέρεται με ακρίβεια στις περιπτώσεις επέκτασης των καθηκόντων τους. Κάθε επέκταση αφορά παιδιά που χρήζουν παράλληλη και καμία απολύτως άλλη εκπαιδευτική λειτουργία.
Απαγορεύεται η υπέρβαση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών πέραν αυτού που καθορίζεται από τα χρόνια εργασίας του Ν. 2470/97. Ο Ν. 1566/85 κάνει σαφή διάκριση μεταξύ εργασιακού και διδακτικού ωραρίου, ορίζοντας με σαφήνεια ότι οποιαδήποτε απασχόληση στην τάξη εντάσσεται σε διδακτικό ωράριο. Κατά συνέπεια σε καμία περίπτωση δεν ευσταθεί ότι μπορεί συνάδελφος να «απασχολήσει» παιδιά στην τάξη στα πλαίσια του εργασιακού του ωραρίου. (Επισυνάπτεται η γνωμοδότηση της Νομικού Συμβούλου της ΔΟΕ, Μ. Τσίπρα: «Διευκρινήσεις σχετικά με το ωράριο των εκπαιδευτικών»)
Με βάση τα παραπάνω κανένας και καμιά συνάδελφος-ισσα οποιουδήποτε ΠΕ να μην αποδέχεται προφορική εντολή για εφαρμογή αυτών των παράνομων οδηγιών, να μην αποδέχεται καμία ανάθεση και καμία υπερωριακή απασχόληση! Να ζητείται πάντοτε έγγραφη εντολή από την προϊσταμένη αρχή σε περίπτωση που ασκηθεί πίεση σε οποιονδήποτε/οποιαδήποτε εκπαιδευτικό για την κάλυψη διδακτικών ωρών απόντων – ασθενούντων συναδέλφων.
Παρέχουμε πλήρη συνδικαλιστική και νομική κάλυψη όλων των εκπαιδευτικών! Σε περίπτωση που αποπειραθεί να γίνει ανάθεση παράνομων υπερωριών, καλούμε τους εκπαιδευτικούς να ενημερώσουν το ΔΣ και θα κηρύττουμε στάση εργασίας για κάθε τέτοια περίπτωση (δεν υπάρχει παρακράτηση μισθού για στάση εργασίας στην υπερωριακή απασχόληση).
Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων να συντάξουν πρακτικό με το οποίο να αναφέρονται στη Διεύθυνση και να θέτουν το αίτημα εκπαιδευτικού προσωπικού για τα κενά τους, αποκλείοντας με βάση τη νομοθεσία τις παράνομες, αντιεκπαιδευτικές οδηγίες και να προχωρούν σε αναπροσαρμογές του ωρολογίου προγράμματος. Στην πρόσφατη εγκύκλιο με θέμα «Λειτουργία Δημοτικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2021 – 2022» επαναλαμβάνεται η πάγια διατύπωση χωρίς να αποκλείεται κανένας τρόπος κάλυψης: «Ο τρόπος κάλυψης έκτακτης απουσίας εκπαιδευτικού αποφασίζεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων και καταγράφεται στο Βιβλίο Πράξεων του Συλλόγου Διδασκόντων στην πρώτη συνεδρίαση του σχολικού έτους».
Με βάση τα παραπάνω, προτείνουμε στους Συλλόγους Διδασκόντων το παρακάτω:
Σχέδιο πρακτικού Συλλόγου Διδασκόντων
Για να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες που προκύπτουν λόγω έκτακτων απουσιών εκπαιδευτικών χωρίς να προκύπτει συγχρωτισμός είτε εκπαιδευτικών είτε μαθητών στα τμήματα χρειάζεται να τοποθετηθεί στο σχολείο μας ένας επιπλέον εκπαιδευτικός για συμπλήρωση ωραρίου, ενισχυτική διδασκαλία και αντικατάσταση συναδέλφων που απουσιάζουν έκτακτα.
Σε περίπτωση που αυτό δεν υλοποιηθεί, η κάλυψη έκτακτης απουσίας εκπαιδευτικού αντιμετωπίζεται με κατανομή των μαθητών στα υπόλοιπα τμήματα έως τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα που ορίζει το θεσμικό πλαίσιο.
Αντίστοιχα, για την περίπτωση των νηπιαγωγείων τα περιθώρια είναι εντελώς ασφυκτικά. Η μόνη επιλογή που υπάρχει εδώ, είναι να υπάρχουν στη διάθεση της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης νηπιαγωγοί ώστε να καλύπτονται τόσο οι τακτικές όσο και οι έκτακτες απουσίες νηπιαγωγών.
Σε περίπτωση που το ωράριο εκπαιδευτικών δεν επαρκεί για την κάλυψη των αναγκών το πρόγραμμα διαμορφώνεται ανάλογα όπως και τα σχολάσματα των μαθητών μας!
Μην ξεχνάμε ότι το ΥΠΑΙΘ δεν προέβη στη λήψη σε κανενός είδους μέτρου για την αποφυγή του συγχρωτισμού και της συνύπαρξης μαθητών από διαφορετικά τμήματα στα τμήματα των ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων, άρα όσοι επικαλούνται τα επιδημιολογικά μέτρα προστασίας, ώστε να μην μοιράζονται μαθητές στα όμορα τμήματα σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικών, ας εφαρμόσουν το μέτρο πρώτα και κύρια στα τμήματα των ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων.
Επαναλαμβάνουμε ότι η κάλυψη των απουσιών με αξιοποίηση των κενών των εκπαιδευτικών αποτελεί σαφή παραβίαση του διδακτικού ωραρίου και δεν πρέπει να την αποδεχτούμε. Επιπλέον, σε καμία περίπτωση δεν αποφεύγεται με αυτόν τον τρόπο ο συγχρωτισμός εκπαιδευτικών – μαθητών. Το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει. Εάν, υποθετικά, αξιοποιηθούν τα κενά των εκπαιδευτικών, θα μπουν σε ένα τμήμα 6 εκπαιδευτικοί σε μία ημέρα. Σε περίπτωση κρούσματος εκπαιδευτικού ή μαθητή του τμήματος ή μαθητή των 6 τμημάτων, στο σχολείο θα πρέπει να μπουν σε καραντίνα τουλάχιστον 7 τμήματα.
Μαθαίνουμε τα δικαιώματά μας, τα υπερασπίζουμε συλλογικά σε κάθε σχολείο, με αλληλεγγύη σε κάθε συνάδελφο, με άρνηση αποδοχής αυθαίρετων εντολών, με ενημέρωση του Συλλόγου Εκπ/κών Π. Ε. Κέρκυρας σε κάθε περίπτωση αυθαιρεσίας και τρομοκράτησης. Συσπειρωμένοι γύρω από το σύλλογό μας να αντιμετωπίσουμε κάθε πρόκληση. Όλοι μαζί να περάσουμε στην αντεπίθεση. Δε θα ζήσουμε με το φόβο! Τη ζωή μας την κερδίζουμε με αξιοπρέπεια και υπερηφάνεια!
Για Ανοιχτά και Ασφαλή σχολεία απαιτούμε:
· Μείωση του αριθμού των μαθητών ΤΩΡΑ, να μοιραστούν τα τμήματα στη μέση και μέχρι το ανώτερο 12-15 μαθητές ανάλογα με τα τ.μ. των αιθουσών ώστε να τηρούνται οι αποστάσεις, με αξιοποίηση όλων των τρόπων για την πραγματοποίηση ενός τέτοιου σχεδιασμού (πχ εύρεση διαθέσιμων νέων αιθουσών, εκ περιτροπής λειτουργία, μείωση της ύλης και καθημερινό μειωμένο ωράριο ώστε να προσέρχονται όλα τα παιδιά καθημερινά αλλά σε διαφορετικές ώρες κ.λπ.). Οποιαδήποτε πρόταση να πραγματοποιηθεί μετά από διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα και το γονεϊκό κίνημα.
· Άδειες ειδικού σκοπού για όλους τους εκπαιδευτικούς που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες και άδειες επαπειλούμενης κύησης για τις αναπληρώτριες έγκυες οι οποίες στη συνθήκη αυτή εκτίθενται σε άμεσο κίνδυνο.
· Επιπλέον μέτρα για το αερισμό των αιθουσών. Λιγότερος χρόνος παραμονής στις τάξεις. Αύξηση του χρόνου διαλείμματος.
· Προσλήψεις ΤΩΡΑ για την κάλυψη όλων των πραγματικών αναγκών. Μαζικούς μόνιμους διορισμούς. Άμεσος διορισμός/μονιμοποίηση ΟΛΩΝ των αναπληρωτών που έχουν έστω και μία σύμβαση ΤΩΡΑ αποκλειστικά με βάση το πτυχίο και την προϋπηρεσία. ΟΧΙ στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.
· Σοβαρή επιδημιολογική επιτήρηση και ιχνηλάτηση με μαζικά επαναλαμβανόμενα και δωρεάν μοριακά -κυρίως- τεστ με την ευθύνη του ΕΟΔΥ σε όλα τα σχολεία για μαθητές και εκπαιδευτικούς, και φυσικά σε όλους τους εργασιακούς χώρους, κάλυψής τους από τα ασφαλιστικά ταμεία. Ουσιαστική ιχνηλάτηση των κρουσμάτων με ευθύνη του ΕΟΔΥ, με σκοπό το σπάσιμο της αλυσίδας μετάδοσης. Καμία οικονομική επιβάρυνση των εκπαιδευτικών και των υπόλοιπων εργαζομένων που χρειάζεται να προσκομίσουν τεστ. Όχι στη συνεχιζόμενη οικονομική αφαίμαξη των ανεμβολίαστων συναδέλφων. Να πολλαπλασιαστούν τα σημεία που ο ΕΟΔΥ πραγματοποιεί δωρεάν τεστ και να επεκταθεί χρονικά η διαδικασία.
· Κατάργηση του σημερινού πρωτοκόλλου που απαιτεί 50%+1 για να κλείσει ένα τμήμα. Να κλείνει με πολύ λιγότερα κρούσματα με βάση τις θέσεις του υγειονομικού κινήματος (π.χ. 3 κρούσματα όπως πέρσι).
· Χορήγηση δωρεάν ασφαλών μασκών σε όλες/όλους. Η ακρίβεια πλήττει τις λαϊκές οικογένειες και τους εκπαιδευτικούς. Οι ασφαλείς μάσκες είναι ακριβές και οφείλουν να δίνονται δωρεάν.
· Με βάση και την καταγγελία της ΟΕΝΓΕ, απαιτούμε άμεσα την απόσυρση της απαράδεκτης, αντιεπιστημονικής, αντεργατικής οδηγίας του υπουργείου για αυτόματη επάνοδο στην εργασία εργαζόμενων θετικών στον ιό SARS-CoV2 μετά από μόνο πέντε (5) μέρες. Η οδηγία αυτή εκδόθηκε με κριτήριο το λιγότερο κόστος.
· Μαζικές προσλήψεις/μονιμοποιήσεις προσωπικού καθαριότητας και εξοπλισμό των σχολείων με υγειονομικά μέσα.
· Έκτακτη χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών με σκοπό την εξασφάλιση όλων απαραίτητων υλικών καθαρισμού, ατομικής υγιεινής κ.τ.λ. και την κάλυψη των τεράστιων αναγκών που έχουν δημιουργηθεί όλο αυτό το διάστημα.
· Ενίσχυση του ΕΣΥ που ασφυκτιά, με όλα τα αιτήματα των μαχόμενων υγειονομικών (γιατρούς, ΜΕΘ, νοσοκομεία, εξοπλισμό). Επίταξη του ιδιωτικού τομέα υγείας, χωρίς αποζημίωση, στη μάχη της πανδημίας.
· Μονιμοποίηση χωρίς όρους και προϋποθέσεις επικουρικών – συμβασιούχων. Κατάργηση του απαράδεκτου μέτρου της αναστολής εργασίας των ανεμβολίαστων υγειονομικών.
· Ναι στον μαζικό εμβολιασμό, Όχι στην υποχρεωτικότητα, στους εκβιασμούς, τις απειλές, τις απαγορεύσεις, τις απολύσεις, τις αναστολές εργασίας. Θα προστατεύσουμε κάθε συνάδελφο/ισσα.
· Μέτρα για την πρόληψη της διασποράς στα εκκολαπτήρια της επιδημίας. Μέτρα προστασίας στους χώρους δουλειάς με ευθύνη του κράτους και της εργοδοσίας, πύκνωση των δρομολογίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς, στις σχολικές μεταφορές και αποφυγή συνωστισμού.
· Ενίσχυση της πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.
· Ανασυγκρότηση της ύλης σε όλες τις βαθμίδες για την κάλυψη των μορφωτικών ελλειμάτων και των ψυχοκοινωνικών αναγκών των μαθητών/τριών. Όλες οι αντισταθμιστικές δομές σε πλήρη λειτουργία, με ενισχυτική διδασκαλία σε κάθε σχολείο.
· Στοχευμένα εκπαιδευτικά – παιδαγωγικά μέτρα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας σε μαθησιακό και ψυχοκοινωνικό επίπεδο. Γενίκευση των προγραμμάτων Ενισχυτικής Διδασκαλίας, Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης και διάθεση όλων των αναγκαίων ωρών σε φροντιστηριακά μαθήματα. Προσλήψεις σε όλες τις ειδικότητες του Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού. Κάλυψη όλων των κενών σε Παράλληλη Στήριξη, Τμήματα Ένταξης και Ειδικά Σχολεία. Δημιουργία νέων τμημάτων ένταξης. Πλήρης διεπιστημονική στελέχωση των ΚΕΔΑΣΥ. Αναπροσαρμογή της σχολικής ύλης.
· Να μην εφαρμοστούν, να καταργηθούν η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και η Τράπεζα Θεμάτων. Ούτε σκέψη για διενέργεια πανελλαδικών εξετάσεων τύπου PISA σε ΣΤ΄ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου.
· Να σταματήσουν εδώ και τώρα όλες οι διαδικασίες προώθησης της αντιεκπαιδευτικής αξιολόγησης.
ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΝΑΛΩΣΙΜΕΣ/ΟΙ!
ΜΕΤΡΑ ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΑΝΟΙΧΤΑ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΗ ΣΧΟΛΕΙΑ!
Γνωμοδότηση της Νομικού Συμβούλου της ΔΟΕ, Μ. Τσίπρα: «Διευκρινήσεις σχετικά με το ωράριο των εκπαιδευτικών»
ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΔΟΕ ΘΕΜΑ: «Διευκρινήσεις σχετικά με το ωράριο των εκπαιδευτικών»
Σύμφωνα με το άρθρο 13 του ν.1566/1985 και συγκεκριμένα με την παράγραφο 7 (όπως αυτή αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 3 του άρθρου 9 του ν.2517/1997), προβλέπεται το εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών, που υπηρετούν σε δημοτικά σχολεία ως εξής:
«7.α) Το εβδομαδιαίο υποχρεωτικό ωράριο διδασκαλίας των εκπαιδευτικών, που υπηρετούν στα δημοτικά σχολεία, ορίζεται από 1.9.1997 ως εξής: I) Διευθυντές 4θέσιων και 5θέσιων δημοτικών σχολείων, ώρες 20.
II) Διευθυντές 6θέσιων μέχρι και 9θέσιων δημοτικών σχολείων, ώρες 12.
III) Διευθυντές 10θέσιων και 11θέσιων δημοτικών σχολείων, ώρες 10.
IV) Διευθυντές 12θέσιων και πάνω δημοτικών σχολείων, ώρες 8.
V) Εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε 1θέσια, 2θέσια και 3θέσια δημοτικά σχολεία, ανεξάρτητα από το βαθμό και το χρόνο υπηρεσίας τους, ώρες 25.
VI) Εκπαιδευτικοί 4θέσιων και πάνω δημοτικών σχολείων, ώρες 24, αν έχουν μέχρι 10 έτη υπηρεσίας, ώρες 22, αν έχουν από 10 μέχρι 15 έτη υπηρεσίας, ώρες 22, αν έχουν από 15 μέχρι 20 έτη υπηρεσίας και 21 ώρες, αν έχουν πάνω από 20 έτη υπηρεσίας».
Από την άλλη πλευρά το ωράριο εργασίας των εκπαιδευτικών προβλέπεται από την παράγραφο 8 του ίδιου ως άνω άρθρου:
«8. Όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, τήρηση βιβλίων του σχολείου και εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Κάθε εκπαιδευτικός παραμένει υποχρεωτικά στο σχολείο, στις εργάσιμες μέρες πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου, που του έχει ανατεθεί από τα όργανα διοίκησης του σχολείου όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα, με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 της περίπτωσης ΣΤ ` του άρθρου 11. Από τις πρόσθετες αυτές υπηρεσίες απαλλάσσονται οι μητέρες παιδιών μέχρι δύο ετών. Τα δύο τελευταία εδάφια της προηγούμενης παραγράφου εφαρμόζονται ανάλογα και για τους δασκάλους»
Από την διατύπωση των δύο ως άνω παραγράφων προκύπτει σαφώς, ότι υφίσταται διάκριση μεταξύ του διδακτικού ωραρίου, που ορίζεται σαφώς και του ωραρίου εργασίας, το οποίο βεβαίως σχετίζεται με την ανάθεση ορισμένου διοικητικού έργου, από τα όργανα διοικήσεως του σχολείου. Είναι συνεπώς, προφανές, ότι σε περίπτωση, που στον εκπαιδευτικό δεν έχει ανατεθεί συγκεκριμένο έργο από τον Διευθυντή του σχολείου, αυτός δικαιούται να αποχωρήσει από το σχολείο μετά την λήξη του διδακτικού του ωραρίου ή να προσέλθει πριν την έναρξη του εάν η έναρξη του διδακτικού ωραρίου δεν συμπίπτει με την έναρξη του ημερησίου σχολικού προγράμματος (ΔΕφΑθηνών 438/2009, Α Δημοσίευση ΝΟΜΟΣ). Είναι προφανές, ότι η υποχρέωση παραμονής στον χώρο του σχολείου υπάρχει μόνο στην περίπτωση, που η παρουσία του εκπαιδευτικού συνδέεται με την παροχή διδακτικού έργου, έτσι για παράδειγμα επιτρέπεται η αποχώρηση εκπαιδευτικού από τον χώρο του σχολείου κατά την διάρκεια κενών στην διδακτική τους απασχόληση.
Από την νομολογία έχει κριθεί το ζήτημα των ορίων διδακτικής αλλά και διοικητικής απασχόλησης των εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα, με την υπ’ αριθμόν ΑΠ 772/2010 (Δημοσίευση ΝΟΜΟΣ), (όμοια η ΑΠ 252/2008 (Δημοσίευση ΝΟΜΟΣ)) έχει κριθεί ότι: «Ειδικότερα, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 7 του άρθρου 7 13 του ν. 1566/1985, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 9 παρ. 3 του ν. 2517/1997, το εβδομαδιαίο υποχρεωτικό ωράριο διδασκαλίας των εκπαιδευτικών (δημοσίων και ιδιωτικών), που υπηρετούν στα δημοτικά σχολεία ορίζεται από 1-9-1997 σε 24 ώρες, προκειμένου για εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε 4θέσια και πάνω δημοτικά σχολεία και έχουν μέχρι 10 έτη υπηρεσίας. Εξάλλου, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 13 του ν.1566/1985, όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών, που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, τήρηση βιβλίων του σχολείου και εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Κάθε εκπαιδευτικός παραμένει υποχρεωτικά στο σχολείο στις εργάσιμες μέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου, που του έχει ανατεθεί από τα όργανα διοίκησης του σχολείου όχι όμως πέρα από τις έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα. Τέλος, σύμφωνα με το άρθρο 18 παρ. 4 του ν. 1566/1985 εκπαιδευτικοί που συνοδεύουν μαθητές σε σχολικές εκδηλώσεις, που συνδέονται με το εκπαιδευτικό έργο (όπως εκδρομές, περίπατοι, αγώνες, πολιτιστικές εκδηλώσεις), θεωρείται ότι εκτελούν διατεταγμένη υπηρεσία».
Όπως δε γίνεται δεκτό από την νομολογία, ώρες διδασκαλίας είναι αυτές, που παρέχονται εντός της τάξης (συμπεριλαμβανομένων και των διαλλειμάτων) και δεν μπορεί να υπερβεί κατά περίπτωση τις οριζόμενες από την παράγραφο 7α του άρθρου 13 του ν.1566/1985 ώρες διδασκαλίας ενώ από την άλλη πλευρά το διοικητικό έργο, το οποίο μπορεί να τους ανατεθεί, συνδέεται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, τήρηση βιβλίων του σχολείου και εκτέλεση διοικητικών εργασιών.
Η νομολογία έχει ομοίως κρίνει, ότι «Η υπέρβαση των ωρών αυτών απασχόλησης (δηλαδή των 24 ωρών διδακτικής απασχόλησης την εβδομάδα, των 6 ωρών διδακτικής και εξωδιδακτικής απασχόλησης την ήμερα και των 30 ωρών διδακτικής και εξωδιδακτικής απασχόλησης την εβδομάδα) χωρίς την τήρηση των νομίμων διατυπώσεων, αποτελεί παράνομη υπερωρία. Στην εξωδιδακτική απασχόληση περιλαμβάνονται εκδρομές, περίπατοι και εφημερίες των εκπαιδευτικών».
Οποιαδήποτε πρόσθετη ώρα απασχόλησης (διδακτική) πέραν των ανωτέρω ωρών συνιστά συνεπώς υπερωριακή απασχόληση και θα πρέπει να αμείβεται ως τέτοια. Εξάλλου, το άρθρο 13 παρ. 7 γ του ν.1566/1985 προβλέπει ρητώς, ότι σε περίπτωση, που οι ώρες διδασκαλίας του προγράμματος δεν καλύπτονται από το υποχρεωτικό ωράριο των διδασκόντων ανατίθεται υπερωριακή διδακτική απασχόληση στους εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται:
«γ) Σε περίπτωση, που οι ώρες διδασκαλίας του προγράμματος κάθε δημοτικού σχολείου δεν καλύπτονται με το υποχρεωτικό ωράριο των διδασκόντων, ανατίθεται υπερωριακή διδασκαλία στους εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου. Για τα όργανα, τη διαδικασία, τις προϋποθέσεις, το ανώτατο όριο υπερωριακής διδασκαλίας και το ύψος της ωριαίας αντιμισθίας εφαρμόζονται ανάλογα οι διατάξεις των παραγράφων 16, 18 και 19 του άρθρου 14 του ν. 1566/1985, όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν, καθώς και οι διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 18 του ν. 2470/1997».
Όσον αφορά στην διαδικασία ανάθεσης των ωρών υπερωριακής διδασκαλίας ρητώς προβλέπεται στην παράγραφο 16 του άρθρου 14 του ν.1566/1985 : «Σε περίπτωση, που οι προβλεπόμενες ώρες διδασκαλίας για κάθε μάθημα δεν καλύπτονται με το υποχρεωτικό ωράριο των διδασκόντων και οι απομένουσες δεν δικαιολογούν θέση εκπαιδευτικού ή αν δικαιολογούν μέχρι να προσληφθεί προσωρινός αναπληρωτής και εφόσον δεν υπάρχει προσφορά προαιρετικής υπερωριακής διδασκαλίας ο σύλλογος των διδασκόντων αναθέτει την κάλυψη των ωρών αυτών σε εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου. Για την κάλυψη των ωρών του προγράμματος μπορεί να ανατεθεί προαιρετική υπερωριακή διδασκαλία μέχρι πέντε ώρες την εβδομάδα με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων και σε εκπαιδευτικούς άλλου σχολείου με απόφαση του περιφερειακού υπηρεσιακού συμβουλίου…».
Από την ανωτέρω διατύπωση καθίσταται προφανές, ότι υπερωριακή διδακτική απασχόληση επιτρέπεται μόνο με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων ή του Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου και μόνο σε ρητά καθοριζόμενες περιπτώσεις, ήτοι (α) εάν δεν καλύπτονται οι προβλεπόμενες ώρες διδασκαλίας από το υποχρεωτικό ωράριο των εκπαιδευτικών και οι εναπομείνασες δεν δικαιολογούν θέση εκπαιδευτικού και (β) εάν δικαιολογούν θέση εκπαιδευτικού μέχρι την πρόσληψη αναπληρωτή. Σε καμία άλλη περίπτωση, δεν νοείται υπέρβαση των ωρών διδακτικής απασχόλησης.
Σημειώνεται, ότι παρά το γεγονός, ότι εν γένει στο δημόσιο και στα ΝΠΔΔ αυξήθηκε το ωράριο εργασίας των υπαλλήλων (άρθρο 41 ν.3979/2011) ειδικά ωράρια εργασίας, τα οποία καθορίζονται με ειδικές διατάξεις και προβλέπουν διαφορετικά ωράριο μικρότερο ή μεγαλύτερο από το οριζόμενο στην ως άνω διάταξη δεν θίχτηκαν από αυτή.
Η υπ’ αριθμόν Φ.353.1/324/105657/Δ1 (ΦΕΚ 1340/2002) απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας «Καθορισμός των ειδικότερων καθηκόντων και αρμοδιοτήτων των προϊσταμένων των περιφερειακών υπηρεσιών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, των διευθυντών και υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων και ΣΕΚ και των συλλόγων διδασκόντων στο άρθρο 36 αυτής προβλέπει:
«Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί: ….. 11. Προσέρχονται στο σχολείο έγκαιρα πριν από την έναρξη της διδασκαλίας των μαθημάτων τους, εφαρμόζουν το ωρολόγιο πρόγραμμα και δεν παραβιάζουν την ώρα έναρξης και λήξης των μαθημάτων…..17. Παραμένουν στο σχολείο κατά τις εργάσιμες ημέρες πέρα από το ωράριο διδασκαλίας τους, για να προσφέρουν και άλλες υπηρεσίες που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Οι προσφερόμενες υπηρεσίες από κάθε εκπαιδευτικό καθορίζονται με πράξη του Διευθυντή του σχολείου. 25. Αντικαθιστούν εκπαιδευτικό, ο οποίος λείπει και ανάλογα με την περίπτωση ή καλύπτουν το κενό ή απασχολούν τους μαθητές σύμφωνα με τις υποδείξεις του Διευθυντή».
Η ως άνω διάταξη ρυθμίζει τα καθήκοντα των εκπαιδευτικών και προφανώς δεν τροποποιεί- μεταβάλλει το γενικώς ισχύον από τις προαναφερθείσες διατάξεις ωράριο των εκπαιδευτικών. Σε κάθε περίπτωση, η πρόβλεψη των καθηκόντων αυτών, δεν μπορεί να μεταβάλλει τον εκ του νόμου χρόνο παροχής των υπηρεσιών των εκπαιδευτικών. Έτσι είναι προφανές, ότι οι ανωτέρω γενικές διατάξεις, θα πρέπει να ερμηνεύονται και να εφαρμόζονται μέσα στο πλαίσιο, που θέτει ο νόμος για το ωράριο των εκπαιδευτικών. Έτσι η αναφορά, της παραγράφου 17 ότι οι εκπαιδευτικοί παραμένουν στο σχολείο μετά το πέρας του διδακτικού τους ωραρίου για να προσφέρουν και άλλες υπηρεσίες, που συνδέονται με το εκπαιδευτικό τους έργο εν γένει, δεν μπορεί να συνεπάγεται την αύξηση είτε του διδακτικού ωραρίου ή του διοικητικού ωραρίου, που ορίζει ο νόμος. Από την άλλη πλευρά εάν κάποιο συγκεκριμένο διοικητικό έργο, δεν έχει ανατεθεί στους εκπαιδευτικούς αυτοί είναι υποχρεωμένοι να ασκούν μόνο τα εκπαιδευτικά τους καθήκοντα, συνεπώς να αποχωρούν από την εργασία τους με την συμπλήρωση του διδακτικού τους ωραρίου.
Συνεπώς, εφόσον όπως ανωτέρω εκτέθηκε, το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών είναι 24 ώρες την εβδομάδα (ή λιγότερο κατά περίπτωση), ενώ το συνολικό (διοικητικό και διδακτικό) μπορεί να είναι κατ’ ανώτερο ή 6 ώρες ημερησίως ή 30 ώρες εβδομαδιαίως, είναι προφανές, ότι οι εκπαιδευτικοί μετά το πέρας του διδακτικού τους ωραρίου, μπορούν να παραμένουν στο σχολείο μέχρι την συμπλήρωση συνολικά 30 ωρών εβδομαδιαίως για την άσκηση διοικητικών καθηκόντων, εφόσον κάτι τέτοιο τους έχει ανατεθεί από τον Διευθυντή του σχολείου. Περίπτωση υπέρβασης των 24 διδακτικών ωρών συνιστά υπερωριακή απασχόληση, οι όροι και οι προϋποθέσεις για την παροχή της οποίας καθορίζονται συγκεκριμένα από την παράγραφο 16 του άρθρου 14 του ν.1566/1985 και βεβαίως αυτή γίνεται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων ή του Περιφερειακού Συμβουλίου Εκπαίδευσης, όπως ανωτέρω αναφέρθηκε.
Αντιστοίχως, η αντικατάσταση εκπαιδευτικού, που λείπει ή η κάλυψη κενού ή η απασχόληση των μαθητών με οποιονδήποτε τρόπο, σαφώς συνιστά παροχή διδακτικού έργου, όπως εξάλλου έχει κριθεί και από την νομολογία των Δικαστηρίων. Υπό την έννοια αυτή, η ανάθεση απασχόλησης των μαθητών ή η αντικατάσταση εκπαιδευτικού ή η κάλυψη κενού θα πρέπει να εντάσσεται στα πλαίσια του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών, η υπέρβαση του οποίου σε κάθε περίπτωση προβλέπεται σε συγκεκριμένες περιπτώσεις και με συγκεκριμένες διατυπώσεις, όπως και προηγούμενα αναφέρθηκε.
Παραμένω στην διάθεση σας για κάθε διευκρίνιση.
Με εκτίμηση, Μαρία-Μαγδαληνή Τσίπρα Δικηγόρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου