Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2020

Όχι στα επικοινωνιακά πυροτεχνήματα του ΥΠΑΙΘ και της κυβέρνησης που στοχεύουν στην περαιτέρω παιδαγωγική και μορφωτική απαξίωση και διάλυση του Δημοτικού Σχολείου

Κέρκυρα, 17 Φεβρουαρίου 2020
Α.Π.: 180
ΠΡΟΣ: ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΑΣ
Κοινοποίηση: ΥΠΑΙΘ
Δ.Ο.Ε.

Θέμα: «Όχι στα επικοινωνιακά πυροτεχνήματα του ΥΠΑΙΘ και της κυβέρνησης που στοχεύουν στην περαιτέρω παιδαγωγική και μορφωτική απαξίωση και διάλυση του Δημοτικού Σχολείου».


Σύμφωνα με δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας κας Κεραμέως στις προθέσεις της κυβέρνησης της Ν.Δ. είναι η εισαγωγή νέων διδακτικών αντικειμένων στο Δημοτικό Σχολείο (στις ώρες της Ευέλικτης Ζώνης) σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου (αναζητούνται διδακτικές ώρες για τις τάξεις Ε΄ και ΣΤ΄ στις οποίες δεν υπάρχει Ευέλικτη ζώνη), τα οποία έχουν να κάνουν με: την υγιεινή διατροφή, την κυκλοφοριακή αγωγή, τον εθελοντισμό, την επιχειρηματικότητα κ.ά. με στόχο τον «εμπλουτισμό» του αναλυτικού προγράμματος του Δημοτικού Σχολείου.

Πέρα από το γεγονός ότι τέτοιου είδους επιλογές, χωρίς την απαιτούμενη επιστημονική και παιδαγωγική προπαρασκευή, κινδυνεύουν να οδηγήσουν ευθέως το Δημοτικό Σχολείο σε περαιτέρω παιδαγωγική και μορφωτική απαξίωση και διάλυση, τονίζουμε ότι εντάσσονται στο πλαίσιο των νεοφιλελεύθερων επιλογών του κατακερματισμού της γνώσης και της απογείωσης της εκμάθησης – διδασκαλίας αποσπασματικού χαρακτήρα «γνώσεων» και δεξιοτήτων σε βάρος της ολόπλευρης και ουσιαστικής μόρφωσης που οφείλει να προσφέρει το Δημόσιο Σχολείο στις/στους μαθητές/μαθήτριές του.

Ήδη το ισχύον αναλυτικό πρόγραμμα του Δημοτικού Σχολείου υπηρετεί αυτή την κατεύθυνση και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ με τις προτάσεις της αυτές επιχειρεί να επιδεινώσει ακόμα περισσότερο τα πράγματα.

Σε ερώτηση των μελών του Δ. Σ. της Δ.Ο.Ε. στη συνάντηση που είχαν με την κα Υπουργό Παιδείας στις 6 – 2 – 2020 για το ποιοι θα διδάσκουν τα διδακτικά αντικείμενα αυτά συνάχθηκε από τη συζήτηση ότι θα τα διδάσκει ο δάσκαλος/δασκάλα της τάξης, χωρίς να υπάρχει καμία συγκεκριμένη δέσμευση γι’ αυτό και αφού το θέμα της διδασκαλίας των νέων αντικειμένων συνδέθηκε και με το θέμα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών που θα κληθούν να τα διδάξουν.

Από τέτοιες όμως επιλογές και τακτικές των πολιτικών ηγεσιών του ΥΠΑΙΘ, ιδιαίτερα από το 2010 και μετά, υπέφεραν και υποφέρουν τα σχολεία, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, αφού μια σειρά τέτοιου είδους ρυθμίσεις επιχειρήθηκε και στο παρελθόν να εισαχθούν με δυσμενέστατες συνέπειες για μαθητές και εκπαιδευτικούς (δες σχολείο τύπου Διαμαντοπούλου με τα ατέλειωτα 7ωρα από την Α΄ Δημοτικού, σχολείο τύπου Φίλη, αλλαγές στη λειτουργία του Ολοήμερου σχολείου με κατάργηση του υπεύθυνου δασκάλου γι’ αυτό, εισαγωγή θεσμών όπως η «τσάντα στο σχολείο»  κ.λπ.) που είτε είχαν ως στόχο την προαγωγή νεοφιλελεύθερου τύπου «παιδαγωγικού» χαρακτήρα διευθετήσεων είτε επικοινωνιακά τεχνάσματα – πυροτεχνήματα προς άγρα ψήφων από τους γονείς των μαθητών.

Αυτή τη στιγμή το Δημοτικό Σχολείο έχει ανάγκη από νέα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία που θα είναι στραμμένα στη λογική της υπηρέτησης – κατάκτησης της ολόπλευρης γνώσης από τους μαθητές σε αντιδιαστολή με την σημερινή απαράδεκτη κατάσταση του κατακερματισμού – κατάτμησης της γνώσης και της μετατροπής της σε πληροφορία – δεξιότητα που ευνοεί τους ταξικά και κοινωνικά προωθημένους μαθητές και μαθήτριες. Επιπλέον το Δημοτικό Σχολείο έχει ανάγκη από γενναία μείωση της ύλης που διδάσκει στους μαθητές του και ενίσχυσης του παιδαγωγικού και μορφωτικού του ρόλου μέσω της οικοδόμησης σταθερών και μακρόχρονων παιδαγωγικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών που μετέχουν στη διαδικασία πρόσκτησης της γνώσης.

Στο παρελθόν και στο πλαίσιο σχετικής καμπάνιας – πρωτοβουλίας της Δ.Ο.Ε. εκφράσαμε ως Σύλλογος Εκπ/κών Π. Ε. Κέρκυρας, κατόπιν συλλογικών διαδικασιών, την άποψή μας για το σχολείο που θέλουμε και παλεύουμε για να υλοποιηθεί. Στο πλαίσιο αυτό υποστηρίζουμε έναν ολότελα διαφορετικό τρόπο για την πρόσκτηση της γνώσης από τους μαθητές μας από το σημερινό κατακερματισμένο αναλυτικό πρόγραμμα, με στόχο την ένταξη όλων των διδακτικών αντικειμένων στην ενιαία διδασκαλία που θα υπηρετεί το παιδί και τις ανάγκες του και θα στηρίζεται στον/στην δάσκαλο/-α και τις υπάρχουσες σήμερα ειδικότητες (επιπλέον ειδικότητες, πέραν των υπαρχουσών, στο δημοτικό σχολείο δεν χρειάζονται).

Σε αυτό το πλαίσιο είχαμε τονίσει ότι τα μαθήματα της αισθητικής αγωγής, ειδικά  στις μικρότερες ηλικίες, πρέπει να διαπερνούν τη διδασκαλία όλων των μαθημάτων, να εντάσσονται αρμονικά σε ένα ενιαίο αναλυτικό πρόγραμμα, σε ένα ενιαίο μορφωτικό σχέδιο, να διαπερνούν όλες τις διδακτικές ώρες, να προγραμματίζονται και να διδάσκονται, αξιοποιώντας: την αυτοτελή διδασκαλία, τις εργαστηριακές ώρες, την παράλληλη διδασκαλία, τη συνδιδασκαλία και τους ομίλους ειδικών ενδιαφερόντων. Σε συνέχεια των παραπάνω θεωρούμε ότι η ένταξη όποιων νέων διδακτικών αντικειμένων ανάλογων αυτών που προτείνονται από το ΥΠΑΙΘ οφείλουν να ενταχθούν σε ένα ενιαίο ανάλογο μορφωτικό σχέδιο χωρίς να αποτελούν ξεχωριστές ώρες διδασκαλίας και να διαπερνούν όλες τις διδακτικές ώρες, να προγραμματίζονται και να διδάσκονται από τις/τους δασκάλους των τάξεων με τη συνεργασία των υπαρχουσών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών.

Τονίζουμε ιδιαιτέρως ότι οποιαδήποτε αλλαγή στο εργασιακό – διδακτικό ωράριο των μαθητών και εκπαιδευτικών της Π. Ε. επιχειρηθεί από το ΥΠΑΙΘ στη βάση των συγκεκριμένων ή άλλων προτάσεών του θα αποτελέσει αιτία πολέμου για τους εκπαιδευτικούς της Π. Ε. και τα σωματεία τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου